vrijdag 20 maart 2009

Twenteland

Het is altijd leuk als dingen op een interessante manier samenvallen.

Ik was vanmiddag en vanavond drinkend met mijn collega’s en ontdekte dat één van hen zoveel jaar geleden stage heeft gelopen in Enschede. In hetzelfde circuit waarin mijn vader zijn jargon wel onder de knie heeft; moeilijk opvoedbare jongeren. De naam van de school deed het belletje favoriete leraar van de basisschool rinkelen. Hij was fantastisch en werd na een half jaar vervangen door iets tegenovergestelds.

Mijn beschrijving van de persoon in kwestie - staartje, sympathiek - werd met enige twijfel herkend. Dit moest worden uitgezocht.

Zo vond ik Het Filmpje.

Ik dacht: misschien komt hij er wel in voor; dan kunnen wij vergelijken.

Het maakte hele andere dingen los. De taal klonk op een bizarre manier vertrouwd. De scènes zouden in Koefnoen voor kunnen komen. Ik stond op het punt om het als grap te mailen naar mensen toen ik dacht: wat voel je nu écht?

Dat was natuurlijk nogal shocking.

Het filmpje bleef hilarisch, de leerlingen opstandig, de juffen keurig therapeutisch, de leraren streng, en dat allemaal op zijn Twents natuurlijk. Aanvankelijk waren de overeenkomsten bijzonder geestig, maar nu - na de slotscène - heb ik plots koude rillingen:

[Directeur van de school:]

Als je het helemaal simpel maakt is onze school, onze unit, een kleuterklas: je begint in de kring, je gaat naar de werkhoeken, daarna ga je samen eten en drinken, je gaat weer naar de werkhoek en aan het eind ga je weer in de kring om de dag te evalueren.
En op de een of andere manier werkt het gewoon.

Ik ben een Twentse moeilijk opvoedbare kleuter.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Gerrit stond er niet op
Nog wel een woordspeling over n overleden collega
De norsige man achter de zaagmachine heet Doek
"dat doek nie"
zijn zoon had ik in de klas
Van jonge leu en......het past er zo weer in
Mooi he Twents? Ait Vedan Ofniedan?
DaD

www.martinemussies.nl zei

Gerrit!!!!! Ja, ik herinner me zijn kopstanden in de zandbak. Eigenlijk de enige goede docent die we gehad hebben op die school, vrees ik. Filmpje doet het hier (meeliftend op netwerk buren) steeds niet, zal morgen eens vanaf vaste lijn proberen. Gaat het goed met je? Liefs van Martine

www.martinemussies.nl zei

Hoe gaat het nu met je? Kom je een keertje thee of koffie drinken in m'n school? Zou het leuk vinden je weer te zien! Liefs van Martine